Badanie potrzeb szkoleniowych
Badanie potrzeb szkoleniowych robimy przed przygotowaniem się do szkolenia zamkniętego (takiego, do którego nie można się dowolnie zapisać, gdyż odbywa się na zlecenie jakieś osoby/firmy).
Aby dobrze przygotować się do szkolenia i wiedzieć jak dobrać treści szkolenia do potrzeb uczestników, warto dowiedzieć się dokładnie jakie trudności mają uczestnicy i z czego wynikają.
Jednym z narzędzi, przydatnym do analizy potrzeb jest WYWIAD.
Przykładowe pytania do analizy potrzeb, które możesz zadać podczas wywiadu:
Pytania o powody szkolenia:
-Co spowodowało, że firma zdecydowała się na szkolenie?
-Jakie były bezpośrednie przyczyny decyzji, aby wynająć
firmę szkoleniową?
-Kto zidentyfikował potrzebę szkolenia?
-Jakie działania były podejmowane do tej pory w związku
z zaistniałą potrzebą? Jakie były efekty tych działań?
-Co jest największym problemem?
-Skąd wiemy, że to jest problem?
Pytania o spodziewane efekty:
-Jakie są oczekiwania w stosunku do szkolenia?
-Jakie mają być konkretne efekty szkolenia? Co uczestnicy
mają wiedzieć/potrafić po szkoleniu?
-W jaki sposób szkolenie ma wpłynąć na efektywność pracowników
w ich miejscu pracy?
-Jakie są oczekiwania osób, które mają wziąć udział w szkoleniu?
-Jakie są oczekiwania ich bezpośrednich przełożonych?
-Jakie są oczekiwania zamawiającego szkolenie?
-Kiedy zleceniodawca uzna, że cel został zrealizowany?
-Jakie inne działania, zamiast szkoleń, mogłyby być równie
efektywnym rozwiązaniem w tej sytuacji?
-Co się stanie, jeśli nie zrobimy tego szkolenia?
Pytania o grupę szkoleniową:
-Kto ma wziąć udział w szkoleniu?
-Z czego były szkolone osoby, które mają wziąć udział
w szkoleniu?
-Jakie są doświadczenia zawodowe, stanowiska i rola w organizacji
uczestników szkolenia?
-Jak liczna ma być grupa do przeszkolenia?
-Jakie są preferencje uczestników w zakresie sposobów
i technik pracy podczas szkolenia?
Pytania o szkolenie i trenera:
-Jak powinno wyglądać idealne szkolenie?
-Ile powinno ono trwać?
-Jakie treści szkoleniowe obowiązkowo muszą pojawić się
w programie szkolenia?
-Jakie treści szkoleniowe mogą, ale nie muszą pojawić się
w programie szkolenia?
-Jakie są oczekiwania w stosunku do osoby prowadzącej
szkolenie?
-Kiedy miałby się projekt rozpocząć? Kiedy zakończyć?
Pytania o wsparcie w trakcie i po szkoleniu:
-Jaka jest rola bezpośrednich przełożonych w całym projekcie?
-Jak ma wyglądać wdrożenie umiejętności po szkoleniu?
-Jakiego wsparcia mogą oczekiwać uczestnicy szkolenia od
swoich bezpośrednich przełożonych po jego zakończeniu?
-Jak organizacja będzie wspierać uczestników szkolenia po
jego zakończeniu?
Twoje postępy
Nawigacja
-
Zanim zaczniesz szkolenie
-
Jak zaplanować szkolenie
-
Metody szkoleniowe
- Instrukcja wprowadzania ćwiczeń i ich omawiania
- Icebreakers
- Lapbooki
- Narzędzia TOC
- Gry i quizy
- Dyskusja i debata oksfordzka
- Studium przypadku
- Metoda Walta Disneya – trzy różne spojrzenia na jedną kwestię
- 6 myślowych kapeluszy Edwarda de Bono
- Narzędzia TOC
- Kody QR
- Jak stworzyć kod QR
- Gry, symulacje, Escape Room
- Gry szkoleniowe w nauczaniu dorosłych
- Ćwiczenia szkoleniowe
- Most na rzece Noruk
- Krwiożerczy Wampir
- Szpieg
- Rajska Wyspa
-
Jak przekazywać nową wiedzę w ciekawy sposób
- Myślenie WIZUALNE
- Jak PRZEMAWIAĆ
- Dobrze (o)powiedziane! – storytelling na szkoleniach
- Metafory i analogie, czyli jak zmienić oblicze swojej prezentacji
- Jak ciekawie mówić o liczbach
- Jak robić slajdy, które koncentrują, ciekawią i zapadają w pamięć
- Jak urozmaicić spotkania firmowe dzięki myśleniu wizualnym