Studium przypadku

Case study i studium przypadku to synonimy i chociaż zazwyczaj staram się w tego typu sytuacjach używać polskich odpowiedników, to w tym przypadku – zwłaszcza jeśli w kontekście występuje branża kreatywna – zdecydowanie bardziej odpowiada mi termin anglojęzyczny.

Studium przypadku jest metodą nauczania, która polega na analizowaniu opisów wybranych, konkretnych zdarzeń z jakiejś dziedziny. Wiedza uzyskana dzięki analizie przypadku może posłużyć do lepszego zrozumienia zjawisk podobnych do zjawiska analizowanego – i na podstawie tego do ulepszenia realnych działań. Nauczanie metodą studium przypadku ma długą tradycję: w akademiach wojskowych studiuje się opisy ważnych bitew, przyszli prawnicy zgłębiają tajniki procesów sądowych, lekarze – szczególnie rzadkich chorób.

Lubimy opowieści. W świecie narracji funkcjonujemy od najmłodszych lat. Od początku istnienia ludzkich społeczności opowiadania były używane do wymiany informacji, budowania wiedzy. Treści przekazywane w tej formie mają znaczący wpływ na efektywność komunikacji, ale także na siłę przekazu.

Za pomocą tej formy opowiadamy, jakie było nasze zadanie, jak do niego podeszliśmy, jakie napotkaliśmy problemy, jak je rozwiązaliśmy i jakie uzyskaliśmy efekty. W idealnym case study powinny się znaleźć wszystkie te elementy.

Jak stworzyć dobre case study (studium przypadku)

Zadbaj o odpowiednią strukturę i chronologię

Studium przypadku jest opisem procesu, trzeba więc zadbać o właściwą chronologię i strukturę. Nie powinniśmy prezentować przypadkowych zdjęć, faktów i danych dotyczących projektu – liczy się odpowiednia kompozycja, czyli początek, rozwinięcie i zakończenie.

Na wstępie w swoim case study BIZNESOWEGO warto zarysować kontekst: pokazać, z jakim wyzwaniem się mierzyliśmy, kim był nasz klient i z jakim problemem się do nas zwrócił. W rozwinięciu powinniśmy przedstawić swoje podejście do tego problemu, wyjaśnić, w jaki sposób zaplanowaliśmy pracę, jakich użyliśmy metod, jakie mieliśmy pomysły i z których ostatecznie nie skorzystaliśmy. Dopiero na końcu zaprezentujmy efekty i podsumowanie.

 

Szczególna wartość studium przypadku w dydaktyce wynika z jego autentyczności – tzn. posługiwania się faktycznymi przykładami biznesowymi i przykładami konkretnych osób, bez zmieniania ich tożsamości. Słuchaczom i studentom daje to unikalną możliwość śledzenia losów faktycznych przedsięwzięć i konsekwencji faktycznie podejmowanych decyzji. Bohaterowie studium przypadku (zarówno ludzie, jak i organizacje) dzięki nim zyskują popularność i mają możliwość dzielenia się swoimi doświadczeniami (zarówno sukcesów, jak i porażek) z szerokim gronem odbiorców.

Podsumowując:

  • Dobre case study ma odpowiednią strukturę – wstęp, rozwinięcie, zakończenie – i opisuje kolejne kroki w porządku chronologicznym.
  • Liczy się również temat przewodni – case study powinno być opowieścią na konkretny temat, a nie zbiorem przypadkowych informacji.
  • W case study musimy przedstawić dowody na to, o czym piszemy, sięgajmy więc po obiektywne informacje: testimoniale, liczby itd. Używajmy prostego języka, by odbiorca mógł wszystko zrozumieć, a co za tym idzie – poznać i docenić nasze kompetencje.
  • Case study powinno być rozbudowane – im więcej pokażemy, tym większa szansa, że odbiorca powiąże to z ilością włożonej przez nas pracy. Nie należy jednak posługiwać się frazesami ani tym bardziej kłamać!
  • Ważna jest forma – warto wykorzystywać obraz, zdjęcia, pobudzać wyobraźnię klienta, a na koniec zadbać o to, by case study było dostępne online.