Kody QR

Kody QR

Kod QR (ang. Quick Response Code), to rodzaj kwadratowego kodu kreskowego zawierający pewne informacje np. link do strony internetowej, filmu, wiadomość lub numer telefonu.

Przykład:

Do odczytania kodu potrzebujemy aparatu (w telefonie) lub kamerki (w komputerze) oraz odpowiedniego oprogramowania. Następnie skanujemy QR kod, a po chwili na ekranie wyświetla się treść. Ściągamy np. aplikację Barcode scanner (system Android ), QR Reader (iPhone, iPad) lub jakikolwiek inny program (np. Kaywa Reader, QuickMark) po wpisaniu słów kluczowych „QR Code”.

Jak tworzyć kody QR?

Tworzenie kodu jest bardzo proste. Wystarczy wejść na jedną ze stron służących do generacji QR (polecam qr-online.pl). Tam wpisujemy w odpowiednie miejsce dowolny tekst/zadanie, klikamy „generuj kod”, wybieramy format obrazka, a następnie zapisujemy na komputerze. I tyle ;)

Zastosowanie

  • W prezentacjach, które przedstawiamy warto oprócz linka w formie tekstowej podać uczestnikom QR kod, który będą mogli odczytać na swoich smartfonach.
  • Przy projektach, prezentacjach lub opracowaniach warto poprosić uczniów, aby wszystkie źródła internetowe, z których korzystali zebrali w jednym QR kodzie i podali po bibliografii, wtedy łatwo nam będzie je zweryfikować, bez żmudnego przepisywania.
  • Uczniowie odczytują w klasie lub domu rozdane przez nauczyciela QR kody, w których zawarta jest zagadka, praca domowa lub inna wiadomość. Warto wcześniej poprosić uczniów, aby zainstalowali na swoich smartfonach lub komputerach odpowiednią aplikację.
  • Na kółkach możemy sposobem QR kodów przekazać uczniom ciekawe linki, które poszerzą ich wiedzę.

Przykłady zastosowania

  • W zeszłym roku szkolnym postanowiłam pokazać moim uczniom ten sposób przekazywania informacji. Raz w tygodniu drukowałam kartki (patrz poniżej), na których były kody, a nich zawarta zagadka. Nie trudno się domyśleć, że byli zachwyceni i oczekiwali dnia, kiedy wywieszą nowe :). Podczas przerw uczniowie gromadzili się wokół kodów, odczytywali, pokazywali sobie nawzajem, a przy okazji próbowali rozwiązywać zagadki matematyczne.
  • Jednym z pomysłów jest QRcode hunt. Prosimy wcześniej uczniów, którzy mają telefony z dostępem do Internetu (wystarczy kilka osób na klasę), aby ściągnęli aplikację do czytania qrcodów np. QR Droid Private. Przygotowujemy qrcody z tekstami, linkami do stron, zdjęciami czymkolwiek co pasuje do naszego tematu i rozmieszczamy w klasie. Dzielimy uczniów na grupy, tak aby jedna osoba w grupie miała telefon z aplikacją i dostępem do Internetu. Uczniowie chodzą i odczytują ukryte informacje. Następnie można poprosić uczniów, aby przekazali informacje, które zdobyli reszcie klasy. Można do tego ułożyć pytania i ćwiczenia na zasadzie webquestu.

 

  • Na moich lekcjach wykorzystałam QRcody przy okazji czytanki, w której pojawiło się wiele nazw własnych. Stworzyłam QRcody z linkami do stron Internetowych wymienionych w tekście hoteli, zdjęciami wymienionych obiektów oraz filmu na Youtube związanego z tematem czytanki. Dało to uczniom poczucie, że to czego się uczą nie jest sztuczne i oderwane od rzeczywistości. Pozwoliło wykorzystać mądrze naturalne dla uczniów urządzenie i dało szansę na poszerzenie ich wiedzy o otaczającym świecie.

 

·        jako wprowadzenie do lekcji:

  • Na kodach umieszczamy po jednym słowie tematu, rozklejamy w klasie
  • Wybieramy 2-3 ochotników z komórkami
  • Mówimy, że w sali ukryte są kody, które mają odszukać, zeskanować, napisać na tablicy każdy wyraz i ułożyć w odpowiedniej kolejności
  • Klasa może podpowiadać i dopingować. Należy jednak zakazać innym chodzenia po sali i skanowania indywidualnie kodów.

 

·        w celu przedstawienia definicji:

  • Na kodach umieszczamy po jednej literze definicji lub trudnego wyrażenia, rozklejamy w klasie
  • Przygotowujemy 3 mapy z zaznaczonymi miejscami, gdzie ukryte są kody
  • Wybieramy 3 pary uczniów (każda para po jednym telefonie)
  • Jedna osoba z pary staje pod tablicą, nauczyciel wręcza im mapy, a pozostałym nakazuje trzymać w ręce komórki
  • Zadaniem uczniów pod tablicą jest doprowadzenie partnerów do kodów. Nie mogą jednak nic pokazywać, tylko wskazywać miejsca za pomocą słów „ciepło” (jeśli kod jest blisko) lub „zimno” (jeśli daleko).
  • Po każdym zeskanowaniu kodu pojawia się literka, którą uczeń na bieżąco powinien sobie notować, aby na koniec wrócić do kolegi pod tablicą, gdzie wspólnie ułożą hasło

 

·        zadanie powtórzeniowe lub ćwiczeniowe (może trwać nawet całą godzinę):

  • Na kodach umieszczamy takie zadania, które będą stanowić podstawę do dalszej pracy, np. współrzędne geograficzne do odnalezienia w atlasie, sigla biblijne do odszukania w Piśmie Świętym, działanie matematyczne do rozwiązania itp.
  • Dzielimy klasę na 3 grupy (dbamy, aby każda miała po 1 telefonie)
  • Jedynie te 3 osoby mogą chodzić po klasie i szukać kodów. Po każdym znalezieniu skanują je i zanoszą wynik swojej grupie, której zadaniem jest rozwiązać zadanie i je napisać na kartce.
  • Kto pierwszy odnajdzie wszystkie kody i rozwiąże dobrze zadania – wygrywa. Można tych uczniów nagrodzić np. słodyczami, a wyniki pracy wszystkich grup ocenić.
  • W tym przypadku jest szansa na zmotywowanie do szukania kodów 3 uczniów, którzy np. są zbyt aktywni ( i będąc w drużynie nie rozwiązywaliby zadań) albo celowo najlepszych z danego przedmiotu (żeby nie zdominowali swoją wiedzą grupy). Można też zmieniać osoby „z telefonem” po każdym odnalezionym kodzie.
  • Z kodów można również skorzystać poza lekcją. Dobrym na to przykładem jest przyklejenie ich na gazetce/tablicy ściennej w sali i mogą służyć jako szybkie w przekazie dodatkowe zadanie domowe.
  • Kody QR znajdą także zastosowanie w różnego rodzaju grach terenowych typu „podchody” z zadaniami do wykonania lub wskazówkami dotyczącymi odnalezienia kolejnego kodu. Taką grę można zorganizować np. na początku roku klasom pierwszym, dzięki czemu lepiej poznają budynek szkolny i siebie nawzajem.